• Velkommen til Agro Korns Media Center

    Bliv klogere på vores produkter og vores virksomhed

Agro Korn bliver til Agilia

Publiseret 17. september 2018

Fra lokal til global: Agro Korn bliver til Agilia

Agro Korn skifter navn til Agilia og ruster sig til rejsen fra at være en lokal foderproducent til at være en global first mover med fokus på alternative proteiner.

 

En flad mark i Vestjylland i Danmark er base for en af verdens mest innovative og nytænkende virksomheder inden for alternative proteiner til landbruget.
Agro Korn har de senere år været i gang med en transformationsproces fra en solid, lokal virksomhed til en markant global spiller med en international profil og en ambition om at forbedre dyrs trivsel gennem foder.
Virksomheden står bag produkter som AlphaSoy og DanMilk, der hver eneste dag gør en forskel i danske og udenlandske landbrug. Proteintilskuddet til smågrise AlphaSoy er det mest kendte produkt, mens det populære DanMilk er mælkeerstatning til enten smågrise eller kalve. Agilia har desuden stor succes med innovationen mælkeanlægget Pump’n’Grow, der allerede få måneder efter lancering findes i mange stalde i Europa.

Kendte for agilitet

Agro Korn blev i 2016 opkøbt af den engelske gigant AB Agri, som er globalt førende indenfor udvikling og levering til landbrugsindustrien.
Agro Korn hører til i divisionen for alternative proteiner.
”Med navneskiftet fra Agro Korn til Agilia siger vi farvel til et navn, som har været misvisende i mange år – for vi sælger slet ikke korn. Det nye navn er meget mere ”os”. Det repræsenterer den hurtighed og agilitet, som vi er kendt for både nationalt og internationalt,” siger kommerciel direktør Dennis Jørgensen.
”Men det betyder stadig noget for os, at vi er danske. Dansk landbrug kan noget særligt – og det vil vi gerne dele med verden,” understreger Heidi Bjørn, global marketing.

Resultater skal dokumenteres

Efterhånden som landbruget, kravene og produkterne har ændret sig, er Agilia flyttet med.
”Kunderne er vores omdrejningspunkt, og vi havde ikke kunnet udvikle os sådan uden samarbejdet med kunderne. Vi har udviklet forretningen og produkterne sammen med landmanden,” siger senior sales manager Peter Haahr Hansen, mens kommerciel direktør Dennis Jørgensen tilføjer:
”Hvor vi tidligere har haft en opportunistisk tilgang til produktudvikling og tests, har vi nu kombineret det med mere struktur, hvor vi også fra begyndelsen får tænkt ind, at vi på et meget højt niveau skal kunne dokumentere resultaterne.”

Flere forskere end sælgere

Agro Korn – nu Agilia – har altid været en videnstung virksomhed, som har haft flere forskere og agronomer end sælgere ansat. Alle med en vision om at gøre en forskel.
”Som Agilia sikrer vi vores og vores produkters fremtid. Vi får globalt flere muskler og mere styrke – og endnu mere viden,” siger kommerciel direktør Dennis Jørgensen.
”Det er også vigtigt at understrege, at vi beholder vores danske fornuft, hvor vi er tæt på jorden, på landmændene og dyrene. Men vi tillader os nu alligevel at være lidt stolte over, at vores lille virksomhed er blevet en vigtig del international koncern,” siger Peter Haahr Hansen.
FAKTA
Agilia er en velkonsolideret virksomhed, der i det seneste regnskabsår skabte et driftsresultat (EBITA) på 8,9 millioner kroner og et resultat før skat på 4,6 millioner kroner. Egenkapitalen er 60 millioner kroner.

TIDSLINJE

Agro Korn stiftet 1993
Agro Korn opkøbt af AB Agri 2016
Agro Korn har aktiviteter i Europa, Asien og Sydamerika 2017
Agro Korn skifter navn til Agilia 2018

 

Senior Sales Manager i Agilia Peter Haahr lægger stor vægt på, at udviklingen af Agilias produkter sker i samarbejde med landmændene.

”Hvor vi tidligere har haft en opportunistisk tilgang til produktudvikling og tests, har vi nu kombineret det med mere struktur, hvor vi også fra begyndelsen får tænkt ind, at vi på et meget højt niveau skal kunne dokumentere resultaterne,” siger kommerciel direktør Dennis Jørgensen.